H

ur skriver man ett bra CV? CV är en förkortning av Curriculum Vitae, vilket är det latinska ordet för ”levnadslopp” – en beskrivning av ditt liv, helt enkelt!

CV används varje gång du ska ansöka om ett jobb för att den som rekryterar snabbt ska få nyttig information om dina erfarenheter och kompetenser.

I den här artikeln kan du läsa och få tips om hur du på bästa sätt kan skriva ett CV, och varför det är viktigt att ha ett CV när man söker jobb.

Som deltagare i Rusta och Matcha hos oss på Curonova får du personlig hjälp med att skriva ditt CV och ditt personliga brev. Kontakta oss om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig vidare till nya möjligheter!

Marknadsför dig själv med ett CV

Ett CV är en kort skriftlig sammanfattning av dina kvalifikationer, erfarenheter, tidigare arbeten och utbildningar.

Ett CV ska lyfta fram det du kan på ett sätt som gör att arbetsgivaren känner att han eller hon behöver just dig i sin verksamhet, och vill kalla dig till intervju.

Med andra ord kan man säga att ditt CV är ett slags reklamblad för dig själv!

Vad är skillnaden mellan ett CV och ett personligt brev?

Den mest uppenbara skillnaden mellan ett CV och ett personligt brev är formatet.

Ett välskrivet CV är i princip en genomtänkt lista, medan det personliga brevet skrivs i löpande text med fullständiga meningar och styckesindelning.

Ett CV och personligt brev kan till innehållet se och kännas liknande, då båda skall ge en överblick över den arbetssökandes karriär och visa arbetsgivare att just den personen är rätt för den aktuella tjänsten.

Ett fel som många gör när de skriver ett personligt brev är därför att de repeterar exakt det som står i deras CV, vilket gör det personliga brevet överflödigt.

Läs mer om hur du skriver ett bra personligt brev här

5 rubriker som är bra att använda i ett CV:

Här följer några rubriker som kan vara bra att ha med i ditt CV. Det går givetvis att använda fler eller andra rubriker, men dessa brukar oftast finnas med och är en bra plats att börja på.

1. Personuppgifter

Här skriver du essentiell information såsom ditt namn, din email och ditt telefonnummer.

Är du bekväm med det är det alltid bäst att också ha med en bild på dig själv, gärna där du ser glad och trevlig ut. Det ger rekryteraren direkt ett positivt intryck av dig och ökar chanserna att du blir ihågkommen.


2. Arbetslivserfarenhet

Här listar du dina tidigare jobb och skriver några korta ord, inte mer än några meningar, om vad dina arbetsuppgifter var.

Det kan vara smart att fokusera på de arbetsuppgifter som är applicerbara på det jobbet du söker.


3. Utbildning

Här listar du dina utbildningar, om du har någon. Har du gått många olika kurser kan det vara bra att endast ta upp de mest relevanta.


4. Övriga kompetenser

Här kan du ange dina övriga kompetenser såsom språkkunskaper, färdighet i datorprogram såsom Word och Excel, om du har körkort, etcetera.


5. Referenser

Ibland kan det vara bra att ha med referenser från de arbetsplatser du jobbat på tidigare som kan intyga för arbetsgivaren att du varit en god medarbetare eller anställd.

Fråga alltid personen i fråga innan du listar denne så att hon eller han är förberedd på att det kan komma ett samtal från rekryteraren.

Läs igenom platsannonsen noggrant

Något som många inte vet är att rekryterare kan använda sig av nyckelord för att hitta specifika CV:n i en databas. Därför är det extra viktigt att ha med nyckelord som exempelvis engelska, projektledare, universitetsutbildning och så vidare i ditt CV.

Dessa nyckelord använder rekryterare för att på ett snabbt sätt hitta sökande som har kvalifikationerna de söker. När de söker på dessa ord vill du vara en av de sökande som kommer fram.

Det är viktigt att redan i rubrikerna använda nyckelord som arbetsgivaren har använt sig av, så att du fångar rekryterarens intresse. Läs därför alltid igenom jobbannonsen noggrant och återbruka de nyckelord du ser att arbetsgivaren letar efter.

Om du till exempel jobbat med både sälj och kundkontakt, och rekryteraren söker en bra säljare, kan det vara smart att använda just ordet säljare i rubriken till den arbetslivserfarenheten.

Det är även viktigt att vara noga med att framhäva den delen av din kompetens som matchar mot vad som efterfrågas i annonsen.

Du kan alltid titta på andra annonser och dra nytta av andra publicerade jobb för att se vad de använder sig av för branschspecifika uttryck och ord.

Använder du dig av dessa ord i ditt CV kommer det visa för arbetsgivaren att du har relevanta kunskaper om branschen.

Du kan också framhäva de egenskaper du har som verkar extra viktiga för arbetsgivaren, såsom ett sinne för ordning eller att du har lätt för att samarbeta.

Vad en rekryterare söker i ett CV

Rekryterare söker en tydlig och enkel sammanfattning av dina tidigare erfarenheter och kompetenser. Använd ett professionellt men enkelt språk när du skriver ditt CV.

Det är även viktigt att tänka på att ha lagom mycket text. En rekryterare skall snabbt kunna få intresse för dig utan att behöva läsa allt för mycket.

Rekryterare måste ofta gå igenom väldigt många ansökningshandlingar, så det är bara positivt för dem om du är rakt på sak.

När du har ett kort CV visar det även på att du har en förmåga att sammanfatta och sortera ut det mest relevanta. Ett CV som är fullt med text kan vara svårt att läsa, vilket kan leda till att rekryteraren tappar intresset och väljer nästa CV som är mer lättläst.

Tänk också på att använda ett typsnitt som är enkelt att läsa. 

Glöm inte heller att alltid leta efter stavfel och läsa igenom det du skrivit flera gånger innan du skickar in din ansökan. Slarvfel i texten är små saker som kan göra stor skillnad i intrycket du ger. 

Strukturera din arbetslivserfarenhet

Det finns flera olika sätt du kan presentera din arbetslivserfarenhet på. Du kan lista den i kronologisk ordning, alltså börja från början med ditt första jobb. Du kan också göra tvärtom och börja med ditt senaste jobb, eller sätta den arbetserfarenhet du tror är viktigast för jobbet du söker först.

Har du haft många jobb och uppdrag kan det kanske vara bra att göra ett urval och bara ha med de erfarenheter som är allra mest relevanta för jobbet du söker.

Det finns inte nödvändigtvis något rätt eller fel, men generellt sett kan man säga att det är bra att göra det så enkelt för rekryteraren som möjligt genom att börja med det som är mest relevant, och lämna mindre relevanta erfarenheter i slutet (om du nu alls ska ha med dem).

Är det viktigt att skriva med extrajobb och sommarjobb i ett CV?

Har man tidigare erfarenheter genom extrajobb eller sommarjobb som är relevanta så kan det vara bra att ha med dessa i sitt CV.

Är de dock helt irrelevanta eller om du har en massa annan relevant erfarenhet behöver det inte stå med, eftersom det då kan kännas som att du endast skrivit med dem som utfyllning – kom ihåg det som skrevs tidigare om att det är viktigt att ett CV är tydligt och rakt på sak!

Om du vill byta karriär eller har bytt karriär

Har man redan bytt eller vill byta karriär så är det viktigt att motivera varför man har valt att byta karriär i det personliga brevet.

Man bör vara inställd på att det kan komma följdfrågor under intervjun, såsom: Varför har du valt att byta karriär? Varför trivdes du inte i den tidigare rollen/karriären? På vilket sätt tror du att denna karriär kommer fungera bättre för dig?

Din arbetsgivare vill känna sig trygg i att du kommer att bli en pålitlig del i deras team.

Skriva CV utan någon erfarenhet

Alla har vi sökt jobb för första gången, och då är det viktigt att sammanställa de erfarenheter som du faktiskt har. Detta kan vara sommarjobb, lumpen, att du hjälpt till i idrottsföreningar, med mera.

Många gånger är det ett kriterium att du skall ha arbetslivserfarenhet. Därför är det bra att som ny på arbetsmarknaden söka tjänster där även de med mindre erfarenhet kan ha en chans, och exempelvis försöka lyfta fram fördelarna med din ”ungdom” eller dina nyligen avslutade studier.

Fördelen med att du är ung kan vara att du är beredd att jobba hårt, har lätt för att lära dig eller har en vilja att utvecklas inom företaget.

Exempel på CV

Här nedan följer ett exempel på ett välstrukturerat CV. Designen är snygg, texten är kort och tydlig, och endast det mest relevanta tas upp.

Ett CV kan se ut på massor av olika sätt – det viktiga är att dina kompetenser och erfarenheter framgår, och att du har med essentiell information såsom ditt namn och dina kontaktuppgifter.

cv exempel
CV exempel


När jag skickar in mitt CV, vad skriver jag i mailet?

Många lägger inte så mycket tid på att utforma ett snyggt mail när de skickar in sina ansökningshandlingar, men detta är en väldigt viktig del av processen.

Mailet du skickar till arbetsgivaren är nämligen deras första tillfälle att bilda sig en uppfattning om dig, så det är viktigt att du gör ett gott intryck!

Här är en lista på saker som är bra att ha i åtanke innan du äntligen trycker på ”sänd”:

  • Använd en seriös mailadress
    Har du en mail som är otydlig, kanske som du haft sedan du var yngre, börja då med att skaffa en seriösare mail. Standard är att använda ”förnamn.efternamn” eller liknande. Finns inte adressen tillgänglig kan du lägga till en siffra till ditt namn. Använd inte din jobbmail, det kan ge intrycket att du inte respekterar din nuvarande arbetsgivare och ser i övrigt allmänt oseriöst ut.
  • Ha en profilbild på din mail
    Ett annat tips är att ha en profilbild på ditt mailkonto. Det ger rekryteraren direkt ett ansikte på dig, ännu snabbare än om du endast har en bild i ditt CV.
  • Skriv korrekt ämne
    I ämnesraden bör du skriva vilken tjänst det gäller, till exempel ”Jobbansökan Säljare”. Ibland anger arbetsgivaren vad de vill att man skriver för ämne, så dubbelkolla det. Skriv inte ditt namn i ämnesraden, detta borde redan framgå i avsändarfältet givet att du använder en seriös mail.
  • Anpassa språket utefter annonsen
    I allmänhet är det bra om du använder ett vårdat och professionellt språk i mailet, men graden av formalitet kan variera mellan olika jobb. Ta dig en titt på jobbannonsen och försök att bilda dig en uppfattning om vilken energi de vill ha hos sökande. Ibland kan det vara bra att vara lite mer ”peppig”, medan det i andra fall är viktigt att vara rak och seriös.
  • Hälsa lagom trevligt
    Ett enkelt ”Hej” räcker som introduktion. Utropstecken bör du skippa i de flesta fall, men återigen kan det vara bra att ta en titt på jobbannonsen och se efter vad du tror att arbetsgivaren vill att du har för energi. Är du osäker är det alltid bäst att undvika en mer informell och personlig stil till fördel för en mer seriös.
  • Skriv en kort presentation av dig själv
    Skriv några korta rader om vem du är, hur du hittade tjänsten, och möjligtvis varför du tror att du skulle passa för den, men var sparsam med orden och lämna den mer utförliga texten till ditt CV och personliga brev. Kom också ihåg att vara trevlig och positiv i det du skriver. Du kan med fördel avsluta din presentation med att säga att du ser fram emot att höra från arbetsgivaren.
  • Stava rätt
    Som alltid är stavning och meningsbyggnad jätteviktigt för att göra ett gott första intryck. Stavfel, särskrivningar, och annars slarvigt skrivande är ett snabbt sätt att få dig själv att framstå som oseriös och inkompetent. Vet du med dig att skrivande inte är din starka sida, eller om du har skrivsvårigheter såsom dyslexi, kan det vara bra att låta någon i din närhet dubbelkolla texten så att allt ser snyggt ut.
  • Avsluta med en till hälsning
    Avsluta med en klassisk hälsning såsom ”Med vänliga hälsningar, Förnamn Efternamn”. Undvik förkortningar såsom VH och MVH då detta lätt kan se slappt ut.

Vad gör jag när jag har skickat mitt CV?

När du väl har skickat in din ansökan så kan du efter några dagar visa intresse genom att ringa och följa upp på din jobbansökan. Ring gärna ett par dagar efter sista ansökningsdatumet.

Det bästa är att vända sig till den som står som kontaktperson i annonsen, då det troligtvis är den personen som har tagit emot din ansökan. Du kan alltid fråga när du ringer om personen har tid att prata innan du börjar följa upp på din ansökan. 

Det är bra att vara förberedd innan man ringer och ha konkreta frågor om tjänsten och rekryteringsprocessen för att rekryteraren inte skall känna att du bara fiskar efter ytterligare uppmärksamhet.

Skulle det vara så att arbetsgivaren redan här meddelar att din jobbansökan inte är intressant så kan man alltid passa på och fråga varför. Man kan fråga om det handlar om att man saknade viktig erfarenhet eller utbildning, eller om ens CV och personliga brev var bristfälliga på något sätt. Se det som ett bra tillfälle att lära dig och bli bättre till nästa gång!

Är arbetsgivaren intresserad kan det bli aktuellt med en arbetsintervju.

Här kan du läsa om hur du genomför en lyckad arbetsintervju

Hur hjälper Curonova mig?

Som deltagare i Rusta och Matcha hos oss på Curonova får du professionell hjälp med att utforma ditt CV och personliga brev. Du får en personlig Matchare som tillsammans med dig utformar dina ansökningshandlingar så att de blir så bra som bara möjligt.

Matcharen hjälper dig att skräddarsy dina ansökningshandlingar för de specifika jobben du söker, och hjälper dig även med det omkringliggande såsom hur du skriver ett bra mail och hur du följer upp din ansökan på bästa sätt.

Blir du kallad till intervju tränar din Matchare dig inför den, så att du går in förberedd och med gott självförtroende – allt för att du ska ha så goda chanser som möjligt att lyckas i ditt jobbsökande!

Är du intresserad av att ta hjälp av oss på Curonova och boosta dina möjligheter till ett nytt jobb, tveka då inte att höra av dig!

CV Mall

Enkel CV mall - CV mall - CV mall design

Letar du jobb?
Vi kan hjälpa dig! Klicka på knappen nedan.
Ansök
Publicerad 
February 28, 2022
 i 
Guider
-kategorin
Dela artikeln på sociala medier:

Mer av 

Henry Englund

Visa alla